To właśnie Ogniska, owe skromne placówki, czy też przyczółki szkolnictwa muzycznego stały się dumą DTM. W 1957 roku było ich już dziesięć, a cztery lata później aż 55, w których kształcono około 4000 uczniów. W 1974 roku liczba ta wynosiła już ponad 4300 i dopiero po reformie administracyjnej (1975) zaczęła się zmniejszać.
Nie sposób wymienić wszystkich miejscowości objętych tym unikatowym programem edukacyjnym. Warto jednak podkreślić, że właśnie dzięki nim dzieci i młodzież z różnych dolnośląskich miejscowości znalazły miejsce dla realizacji swoich marzeń. Ich realizacja odbywała się również poprzez absolutnie wyjątkowe inicjatywy, jak na przykład konkurs kompozytorski (1973), którego celem było zachęcenie polskich twórców do napisania utworu fortepianowego z towarzyszeniem orkiestry, przeznaczonego dla szkolnictwa muzycznego z myślą o młodych wykonawcach. Rok później odbyły się prawykonania nadesłanych kompozycji na koncercie w Jeleniej Górze, który wieńczył ogólnopolski konkurs pianistyczny dla uczniów SOM.
W krzewieniu kultury muzycznej niebagatelną rolę odegrały też koncerty animowane przez DTM, upowszechniające różne aspekty wiedzy muzycznej. Owe koncerty/audycje stanowiły dla odbiorców w regionie często jedyny możliwy kontakt z żywym wykonawstwem. Poparte słowem, które miało na celu przygotowanie słuchaczy do odbioru utworów, stały się również znakiem firmowym DTM. Bez tych koncertów akcja edukacyjna byłaby przecież niepełna. A tak różne składy wykonawcze wraz kompetentnymi prelegentami podążały szlakiem „białych plam” na muzycznej mapie regionu. Wykonawcy „rekrutowali” się z czołowych wrocławskich instytucji muzycznych powstałych również z inicjatywy DTM, jak filharmonia, operetka, opera. Audycje umuzykalniające opatrywało słowem wielu prelegentów, spośród których długoletnią współpracą wyróżniali się m.in.: Maria Mostowska, Anna Zipser i Leszek Wisłocki.
Dolnośląskie Towarzystwo Muzyczne miało też pod swoją pieczą festiwale rozsiane po całym regionie. Stowarzyszenie szczyciło się przez lata organizacją Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach (do 1974) i Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie (1962–1974). Pod troskliwym skrzydłami DTM kwitły inicjatywy festiwalowe w Lądku (Festiwal Muzyki Rosyjskiej i Radzieckiej), Cieplicach (Festiwal Społecznych Orkiestr Symfonicznych), Szczawnie (Dni Henryka Wieniawskiego), Legnicy (Turniej Chórów „Legnica Cantat”), Złotoryi (Złotoryjska Wiosna Muzyczna) czy Sobótce (Pod Ślężą Śpiewanie). Pojawiali się wspaniali wykonawcy – muzycy i aktorzy, oferowano publiczności starannie zakomponowane programy, dbano o jakość i atmosferę.
W ofercie koncertowej DTM były koncerty kameralne, składanki operowe i operetkowe, sylwetki kompozytorów, muzyka i poezja, recitale, koncerty z taśm i płyt, imprezy okolicznościowe. Stowarzyszenie miało pod swoją opieką i na stałe współpracowało m.in. z kwartetem smyczkowym Wratislavia i Wrocławskim Triem Fortepianowym, fundowało również stypendia wyróżniającym się uczniom Państwowego Liceum Muzycznego we Wrocławiu. Od 1977 roku przyznano kilkanaście takich wyróżnień. Otrzymali je m.in. Bartosz Bryła (skrzypce), Krzysztof Jabłoński (fortepian), Ewelina i Joanna Pachuckie oraz Alicja Załucka (skrzypce, wiolonczela), Krzysztof Pełech i Andrzej Sągol (gitara).
Obecnie DTM prowadzi 11 ognisk muzycznych, z których trzy mają status Społecznych Ognisk Artystycznych o poszerzonym profilu edukacyjnym a jedno jest ogniskiem integracyjnym. We wszystkich tych placówkach kształci się około 1000 uczniów. Stowarzyszenie ma również pod swoją opieką Młodzieżową Akademię Musicalową, projekt Wszystko gra - szkolnych orkiestr dętych, Mistrzowski Kurs Wokalny im. Henryka Jareckiego oraz współpracuje z Kameralnym Chórem Męskim „Cantilena”.
dr Izabella Starzec-Kosowska