Wszystko gra
Projekt „Wszystko Gra” to muzyczna przygoda, która rozwija talenty, integruje szkolne społeczności i pokazuje, że wspólne muzykowanie może stać się sercem edukacji.
Szkolne orkiestry dęte
Z wielką radością i nadziejami Dolnośląskie Towarzystwo Muzyczne ze swoim sztandarowym projektem Wszystko Gra dołącza do społeczności współtworzącej pilotaż programu #GrajmywSzkole. Szkolne orkiestry dęte, jako jeden z priorytetów projektu, obok części chóralnej i pracowni muzycznych są propozycją uatrakcyjnienia dostępu do aktywnej formy edukacji muzycznej w Polskich szkołach. Celem tej części pilotażu jest zaprezentowanie modelu szkolnej orkiestry dętej na etapie szkoły podstawowej, stworzenie materiałów dydaktycznych dedykowanych według założeń modelu, przedstawienie propozycji rozwoju projektu o model orkiestry w szkołach drugiego stopnia.
Prezentowany model szkolnej orkiestry dętej jest wynikiem doświadczeń płynących z programu Wszystko Gra oraz z konsultacji prowadzonych w ramach pilotażu. Głównymi walorami tego wzoru są sposoby wprowadzania w życie wartości, którymi kierujemy się od początku powstania projektu, czyli przede wszystkim aktywnego muzykowania dzieci i młodzieży szkolnej, przystępności, radości ze wspólnego muzykowania, poznawania polskiego dziedzictwa muzycznego.
Projekt Wszystko Gra prowadzony przez Dolnośląskie Towarzystwo Muzyczne i finansowany przez gminę Wrocław to obecnie trzy orkiestry we wrocławskich szkołach podstawowych. Uczniowie uczestniczący w projekcie mają możliwość wypożyczenia instrumentów, udziału w cotygodniowych zajęciach z profesjonalnym instruktorem od danego instrumentu oraz muzykowania w orkiestrze (również raz w tygodniu). Działalność orkiestr polega przede wszystkim na przygotowywaniu oprawy muzycznej szkolnych uroczystości i wydarzeń, ale obejmuje również koncerty poza szkołą, przeznaczone dla lokalnej społeczności.
W ramach pilotażu powstają również materiały dydaktyczne dla prowadzących i dla uczniów. Bedą to przede wszystkim aranżacje napisane według specyfikacji dla modelu oraz zbiór ćwiczeń i zabaw umuzykalniających dla najmłodszych uczniów chcących dołączyć do orkiestry.
Na koniec pilotażu odbędzie się prezentacja dokonań w formie koncertu, na którym mamy ambicję zaprezentować również połączenie priorytetu orkiestr dętych z chóralnym.
Aktualne orkiestry we Wrocławiu
Szkolna orkiestra w SP nr. 64
Sekcja perkusji – – …
Trąbki – Dominik Gawroński – wtorek godz. 15.45
Sakshorny – Dominik Gawroński – wtorek 16.30
Klarnety – Filip Jarmuszczak – czwartek godz. 15.00
Saksofony – Mikołaj Omiatacz – piątek godz. 15.45
Flety poprzeczne – Monika Winczewska – wtorek godz. 13.30
Zajęcia umuzykalniające – Piotr Jaroński – poniedziałek 13.55
Próba orkiestry – Piotr Jaroński – poniedziałek 16.30
Szkolna orkiestra dęta w SP 118 we Wrocławiu
Zajęcia umuzykalniające – poniedziałek 11:45 – 12:35 sala 28
Sekcja trąbek – Dominik Gawroński: poniedziałek 15.00 sala 28
Sekcja saksofonów – …..
Sekcja klarnetów – Jan Styczyński: czwartek 15.00 sala 26
Sekcja sakshornów – Radosław Wochal: wtorek 15.00 sala 27
Sekcja fletów – Juliusz Domaniak: poniedziałek 14.30 sala 27
Sekcja perkusyjna – Maja Pelc: wtorek 15.00 sala 28
PRÓBA ORKIESTRY – Paweł Mazurkiewicz: środa 15:30 – 17:00 sala 37
Szkolna orkiestra dęta w Zespole Szkół Salezjańskich
Projekt rozpoczął się w 2015 r. z inicjatywy wrocławskiego muzyka i pedagoga Władysława Kosendiaka, który wraz z pierwszymi instruktorami Piotrem Damasiewiczem stworzyli główne założenia programowe. Przedstawiona wizja znalazła uznanie w Dolnośląskim Towarzystwie Muzycznym, które stanowi bazę nie tylko organizacyjną i finansową projektu, ale często okazuje się nieocenionym wsparciem merytorycznym i logistycznym.
Każda orkiestra składa się z kilku grup, w ramach których instruktorzy-muzycy kształcą gry na konkretnym instrumencie.
Szefowie orkiestr:
Projekt ogólnopolskiego pilotażu #Grajmywszkole był finansowany w 2019 r. ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Polską Radą Muzyczną. Współorganizatorami pilotażu były: Narodowe Forum Muzyki, Fundacja Polska Rada Muzyczna, Dolnośląskie Towarzystwo Muzyczne.
Fundusze indywidualnych darczyńców i sponsorów wspierają bieżącą działalność oraz wspierają zakup nowych instrumentów.